6 Απρ 2013

5/4/2013. Δυναμική συγκέντρωση στην «επέτειο» βύθισης του «SEA DIAMOND» (ΦΩΤΟ)

Με δυναμική συγκέντρωση το μεσημέρι της Παρασκευής 5 Απριλίου 2013 στην πλατεία των Φηρών οι κάτοικοι του νησιού της Σαντορίνης έδωσαν το δικό τους στίγμα στη «μαύρη επέτειο» του τραγικού ναυαγίου του κρουαζιερόπλοιου «SEA DIAMOND» του ομίλου ΛΟΥΗ.

Το πλοίο, λόγω και των σοβαρών προβλημάτων που είχε σε ό,τι
αφορά στην αξιοπλοΐα του, στις 5 Απρίλη του 2007 έπεσε σε ύφαλο μισό μίλι από το λιμάνι της Σαντορίνης και τη νύχτα προς την 6η Απρίλη βούλιαξε στον κόλπο της Καλντέρας λίγα μέτρα από το λιμάνι. Απολογισμός, 2 αγνοούμενοι επιβάτες και από τότε απροσδιόριστη θαλάσσια ρύπανση της περιοχής και όχι μόνο.

Τη συγκέντρωση των κατοίκων της Σαντορίνης διοργάνωσε η Συντονιστική Επιτροπή που συγκρότησαν κάτοικοι και φορείς του νησιού από την επομένη κιόλας του ναυαγίου, διεκδικώντας ανέλκυση και απομάκρυνση του πλοίου.

Ο δήμαρχος της Θήρας Νίκος Ζώρζος επισήμανε την ανάγκη να ανελκυστεί το ναυάγιο, καταγγέλλοντας την επί 6 χρόνια κοροϊδία σε βάρος των κατοίκων. Ο Λουκάς Λιγνός εκ μέρους της Συντονιστικής Επιτροπής ανέφερε ότι το φράγμα που υπάρχει στην περιοχή δεν είναι ικανό να συλλέξει τους τοξικούς ρύπους που διαφεύγουν από το ναυαγισμένο πλοίο με τεράστιες συνέπειες στο θαλάσσιο περιβάλλον.Έξι χρόνια συμπληρώνονται αύριο 6 Απριλίου 2013 από τα ναυάγιο του Sea Diamond στην Καλντέρα της Σαντορίνης. Έξι χρόνια που κύλησαν ανάμεσα σε υποσχέσεις του Ελληνικού Κράτους και της Περιφέρειας, χωρίς κανένα απτό αποτέλεσμα.

Στη συγκέντρωση επίσης χαιρετισμό απηύθυνε ο Βαγγέλης Σιγάλας, περιφερειακός σύμβουλος Ν. Αιγαίου του ΚΚΕ, ο οποίος ανέφερε ότι το ναυάγιο δεν είναι ξεκομμένο από τη γενικότερη αντιλαϊκή πολιτική και της σημερινής κυβέρνησης, της ΕΕ, που, για την κερδοφορία του εφοπλιστικού κεφαλαίου, επιβάλλει την πιο άγρια εκμετάλλευση στους ναυτεργάτες, όπως φάνηκε και με τις συνθήκες εργασίας που επικρατούσαν στο πλοίο, απειλεί την προστασία της ανθρώπινης ζωής και το περιβάλλον. Επισήμανε ότι ο αγώνας των κατοίκων για την ανέλκυση του ναυαγίου είναι ανάγκη να συνεχιστεί πιο αποφασιστικά και άρρηκτα συνδεδεμένος με την ανατροπή αυτής της πολιτικής.

Η ανέλκυση του Sea Diamond και η αποτροπή του κινδύνου μεγαλύτερης ρύπανσης βρίσκονται ακόμη πολύ μακριά. Η απάντληση των καυσίμων, το Μάιο του 2009, αποδείχθηκε ένα προεκλογικό φιάσκο. Το «κουφάρι» του πλοίου βρίσκεται στην κυριολεξία κρεμασμένο σε μία απότομη πλαγιά του βυθού στα 120 μέτρα, με κίνδυνο κάθε στιγμή να ολισθήσει και να φτάσει στα 280 μέτρα βάθος με δραματικές συνέπειες για το φυσικό περιβάλλον. Οι επιστήμονες του Πολυτεχνείου της Κρήτης έχουν  αποφανθεί  για την επικινδυνότητα της κατάστασης.
Πολύ πρόσφατα είναι τα περιστατικά όπου το πλωτό φράγμα -μικρό σε σχέση με το μέγεθος του ναυαγίου- δεν μπορούσε να συγκρατήσει τα ελαιώδη πετρελαιοειδή που ανεβαίνουν από το Sea Diamond, καθώς αυτοί διασκορπίζονται σε διάφορες κατευθύνσεις μέσα στη θάλασσα.  Τον ρόλο του «ειδικού αντιρρυπαντικού σκάφους» διαδραματίζει πολυεστερική βάρκα 4,7 μέτρων, με μηχανή 25 ίππων, που δεν μπορεί να λειτουργήσει με ανέμους. Ο πλωτός τηλεμετρικός σταθμός που είχε εξαγγελθεί από το ΥΠΕΚΑ το 2010 δεν έχει εγκατασταθεί και κανένα σύστημα βιοεξυγίανσης δεν έχει τοποθετηθεί μέσα στην περιοχή των πλωτών φραγμάτων, για να εντοπίζει την ύπαρξη σημαντικής διαφυγής πετρελαίου.
Μόνες θετικές εξελίξεις, το γεγονός ότι η δικαστική διαδικασία κατάφερε μόλις να αρχίσει -μετά από επανειλημμένες αναβολές, αλλά και η αγωγή του Δήμου Θήρας κατά της εταιρείας και του αλληλοασφαλιστικού οργανισμού P & I Club, που θα συζητηθούν στον Πειραιά τον επόμενο μήνα.  Ελπίδα μπορεί να προκύψει και από την πρόσφατη καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για μη τήρηση του κοινοτικού δικαίου από την ελληνική κυβέρνηση, που έγινε τον Ιανουάριο του 2013 από το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας "Αρχιπέλαγος", σε συνεργασία με το Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Προστασίας της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου του YALE στο Connecticut των Η.Π.Α.
Θυμίζουμε και πάλι ότι  το πρόβλημα δεν είναι οικονομικό όπως αποδεικνύουν οι απαντήσεις της Επιτροπής για διαθεσιμότητα κονδυλίων (π.χ. από το  ΕΠΠΕΡΑΑ ή το ΕΣΠΑ Κρήτης και Ν. Αιγαίου), χωρίς ωστόσο να έχει κατατεθεί από την Ελληνική πλευρά οποιοδήποτε σχετικό αίτημα.
Η πολιτεία φέρει μεγάλη ευθύνη για όσα θα συμβούν στο μέλλον στη θάλασσά της Σαντορίνης. Το υπουργείο Περιβάλλοντος, το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, οι τοπική Λιμενική Αρχή έχουν υποχρέωση να παρέμβουν και να προστατεύσουν το κοινωνικό σύνολο και το φυσικό περιβάλλον. Οφείλουν να το κάνουν.
Το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond» υπέδειξε ως κύρια πηγή ρύπανσης στη θαλάσσια περιοχή Αθηνιός της Σαντορίνης ο ωκεανογράφος Βασίλης Μαμαλούκας σε κατάθεσή του χθες στο Πρωτοδικείο Πειραιά κατά την εκδίκαση των αγωγών του Δήμου Θήρας και του ελληνικού Δημοσίου κατά της πλοιοκτήτριας εταιρείας, των διαχειριστών του πλοίου και των ασφαλιστικών εταιρειών. Ο Δήμος Θήρας ζητεί με την αγωγή του την ανέλκυση του «Sea Diamond», η οποία εκτιμάται ότι θα στοιχίσει 80 εκατομμύρια ευρώ. Παράλληλα απαιτεί αποζημίωση λόγω της δυσφήμησης και της αναταραχής που προκλήθηκε στην περιοχή από το ναυάγιο. Το ελληνικό Δημόσιο ζητά αποζημίωση ύψους επτά εκατομμυρίων ευρώ για ηθική βλάβη που προκλήθηκε από τη ρύπανση και 3 εκατομμύρια ευρώ για δυσφήμηση του Δημοσίου όταν η πλοιοκτήτρια εταιρεία ισχυρίστηκε ότι η βύθιση οφείλεται σε λάθος χαρτογράφηση από την Υδρογραφική Υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού. Ο ναυπηγός μηχανολόγος Αντώνης Ματθαίου κατέθεσε χθες στο δικαστήριο ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία και το πλήρωμα έκαναν ό,τι μπορούσαν για να διασώσουν το πλοίο.
    


Εθνική ημέρα "αδράνειας" η επέτειος του ναυαγίου του Sea Diamond-Καταγγελία καθηγητή του Πολυτεχνείου Κρήτης
Για πλήρη αδράνεια εκ μέρους της πολιτείας στην αντιμετώπιση των συνεπειών απο το ναυάγιο του πλοίο Sea Diamond στην Σαντορίνη, πριν απο έξι ακριβώς χρόνια, κάνει λόγο ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης κ.Ευάγγελος Γιδαράκος. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο διευθυντής του Εργαστηρίου Διαχείρισης Τοξικών και Επικίνδυνων Αποβλήτων του τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος κ.Γιδαράκος "σήμερα, 5 Απριλίου 2013, βρισκόμαστε ακριβώς 6 χρόνια μετά το ναυάγιο του SEA DIAMOND στη Σαντορίνη, μια ημέρα που θα μπορούσε να καθιερωθεί ως εθνική ημέρα «αδράνειας», καθώς κάθε χρόνο μας υπενθυμίζει ότι τίποτα δεν έχει γίνει για την αντιμετώπιση του σοβαρότατου αυτού θέματος από τις αρμόδιες αρχές και τους υπευθύνους." Οι επιπτώσεις απο την διαρροή επικίνδυνων ουσιών στην θαλάσσια περιοχή απο το "κουφάρι" του πλοίου είναι τεράστιες, προειδοποιεί ο κ.καθηγητής καθώς "όπως είχε επισημανθεί και πέρυσι από το Εργαστήριο Διαχείρισης Τοξικών και Επικίνδυνων Αποβλήτων του Πολυτεχνείου Κρήτης, το οποίο έχει πραγματοποιήσει επιστημονική μελέτη στην περιοχή και διαθέτει στοιχεία περιβαλλοντικού ελέγχου, μέχρι σήμερα: • Διαρροές πετρελαιοειδών συνεχίζονται και «αντιμετωπίζονται» από ένα πλωτό φράγμα, του οποίου η παρουσία φαντάζει αστεία, δεδομένων των δυσμενών καιρικών συνθηκών, που επικρατούν στην περιοχή, περιορίζοντας στο ελάχιστο την όποια αποτελεσματικότητα αυτού. • Η διάβρωση του κουφαριού του SEA DIAMOND συνεχίζει ακάθεκτη, προκαλώντας αναπόφευκτη έκλυση και εξάπλωση επικίνδυνων στο θαλάσσιο περιβάλλον, με τις όποιες επιπτώσεις αυτές επιφέρουν στο οικοσύστημα και την τροφική αλυσίδα. • Ο υφιστάμενος περιβαλλοντικός κίνδυνος αντιμετωπίζεται με στρουθοκαμηλισμό, καθώς, κατά πολλούς ,η όποια αναφορά σε αυτόν μπορεί να επιφέρει σημαντικότατο πλήγμα στον τουρισμό του νησιού και της χώρας μας γενικότερα. Λες και η άγνοια ή η εθελοτυφλία προσφέρει ασφάλεια ή λύσεις! • Επιστημονικές μελέτες ανεξάρτητων φορέων, που δεν παρουσιάζουν την ρόδινη κατάσταση, την οποία αρμόδιοι και υπεύθυνοι επιθυμούν, αποκρύπτονται, δυσφημούνται και απαξιώνονται. Αντιθέτως, βολικά αποτελέσματα, που προέρχονται από μη ανεξάρτητα εργαστήρια και φορείς, προωθούνται και υποστηρίζονται. • Αδιαφορία, αδράνεια, συγκάλυψη και ημίμετρα είναι οι λέξεις που μπορούν να περιγράψουν τις δράσεις των αρμοδίων." Μάλιστα καταγγέλει προσπάθεια "φίμωσης" εκείνων που προειδοποιούν για τους περιβαλλοντικούς κινδύνους. "Αν κάτι καινούριο προστέθηκε στην παραπάνω λίστα το τελευταίο έτος είναι μόνο απειλές εξώδικων σε φωνές που συνεχίζουν ακόμη και σήμερα να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, παρουσιάζοντας την πραγματική, επιστημονικά τεκμηριωμένη, υφιστάμενη κατάσταση ρύπανσης και επικινδυνότητας της περιοχής" αναφέρει ο κ.Γιδαράκος χαρακτηρίζοντας την επίλυση του προβλήματος του SEA DIAMOND ως αναγκαία και πρωτεύουσας σημασίας, "καθώς αφορά στο πλέον πολύτιμο αγαθό μας, στο οποίο βασίζεται σημαντικότατο μέρος της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας μας: το περιβάλλον μας και ιδιαίτερα το θαλάσσιο. Για την προστασία του απαιτείται πρόληψη και καταστολή, όχι εκούσια αδιαφορία. Ίσως πρέπει ο περιβαλλοντικός κίνδυνος να μεταφραστεί σε οικονομικό – αναπτυξιακό κίνδυνο για να μπορέσουν να βγουν από την αδράνεια οι αρμόδιοι. Ίσως ακόμη και αυτό να μην αρκεί. Μέχρι τότε η φύση συνεχίζει ακάθεκτη το έργο της μέσω των διαφόρων διεργασιών της, είτε προς όφελός της, είτε αυτοκαταστροφικά…."

Τι έγινε στην δίκη για το Sea Diamont

Τα τέσσερα διαπιστωμένα ρήγματα που υπέστη το κρουαζιερόπλοιο των 143 μέτρων, όταν προσέκρουσε σε ύφαλο της Κανλτέρας στη Σαντορίνη, ήταν τέτοια, που δεν θα μπορούσαν να αποτρέψουν σε καμία περίπτωση τη βύθιση του πλοίου...
Αυτό υποστήριξε στο δικαστήριο, ο πρώτος από τους τρεις πραγματογνώμονες, που έχει διοριστεί από την εισαγγελία της Νάξου, στη δίκη για το ναυάγιο του Sea Diamond που διεξάγεται στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά.
Φανταστείτε ότι κάθε τέταρτο στο πλοίο έμπαιναν 3000 τόνοι νερού περίπου και οι αντλίες δεν μπορούσαν να βγάλουν πάνω απο 840 τόνους την ώρα, τόνισε ο μάρτυρας, σε μία μαραθώνια κατάθεση που θα συνεχιστεί και την επόμενη εβδομάδα, ενώ έως τώρα έχει διαρκέσει δύο συνεδριάσεις για περισσότερο από 18 ώρες.
Υποστήριξε, επίσης, ότι το βυθόμετρο που βρίσκεται 27 μέτρα από την πλώρη και δείχνει μόνο ότι βρίσκεται κάτω από το πλοίο, δεν θα μπορούσε να εντοπίσει και να προειδοποιήσει για τον ύφαλο, ενώ αναφερόμενος στις υδατοστεγείς θύρες του πλοίου, είπε ότι αυτές μπορεί να έκλεισαν, αλλά αυτό που μπόρεσαν, να κάνουν ήταν να καθυστερήσουν τη βύθισή του.
Αναφερόμενος στην αξιοπλοΐα του πλοίου είπε ότι είχε όλα τα απαραίτητα πιστοποητικά ασφαλείας (ναυπηγικών, μηχανολογικών, ηλεκτρομηχανολογικών, σωστικών και ραδιοτηλεπικοινωνιών) από την επιθεώρηση εμπορικών πλοίων του υπουργείου Ναυτιλίας.
Στο δικαστήριο κάποια στιγμή δημιουργήθηκε ένταση, όταν οι συνήγοροι πολιτικής αγωγής, αμφισβήτησαν πλήρως την πραγματογνωμοσύνη του μάρτυρα και υποστήριξαν ότι ο πραγματογνώμονας διευκολύνει την υπεράσπιση.
Ο πραγνατογνώμονας είναι διορισμένος από την εισαγγελία και διευκολύνει το δικαστήριο, είπε η πρόεδρος του δικαστηρίου.
Το κρουαζιερόπλοιο, «Sea Diamond» στις 5 Απριλίου 2007, στην προσπάθειά του να προσεγγίσει τον όρμο Φηρών, προσέκρουσε σε ύφαλο, που σύμφωνα με την πλοιοκτήτρια εταιρεία έγινε λόγω λανθασμένης χαρτογράφησης, με αποτέλεσμα να υποστεί τουλάχιστον τέσσερα ρήγματα και να υπάρξει εισροή υδάτων.
Αφού αποβίβασε τους 1500 επιβάτες με ασφάλεια σε παραπλέοντα πλοία και σκάφη, οδηγήθηκε στο σημείο «παλαιά ορυχεία» της Σαντορίνης, προκειμένου να επιχειρηθεί η προσάραξη του, κάτι όμως που δεν επετεύχθη, με αποτέλεσμα μετά από 13 ώρες να βυθιστεί.
 Η υδρογραφική υπηρεσία Πολεμικού Ναυτικού, σε έγγραφό της, που υπάρχει στην εισαγγελία, αποδέχθηκε την εσφαλμένη χαρτογράφηση. Στο έγγραφο τονίζεται ότι η θέση της υδρογραφικής υπηρεσίας ταυτίζεται πλήρως με άποψη των τεχνικών, στους οποίους η πλοιοκτήτρια εταιρεία είχε αναθέσει τη μελέτη της χαρτογράφησης της περιοχής, οπότε και διαπιστώθηκε το λάθος.
Οι κατηγορίες που βαρύνουν τους 13 κατηγορούμενους, σε βαθμό πλημμελήματος, είναι η διατάραξη της ασφάλειας της υδάτινης συγκοινωνίας από αμέλεια, ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή, πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια, πρόκληση σοβαρής θαλάσσιας ρύπανσης, παράβαση από αμέλεια του Διεθνούς Κανονισμού Αποφυγής Συγκρούσεων και παραμέληση της υποχρέωσης του πλοιάρχου για διάσωση των εγγράφων του πλοίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου